Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat. Udział w tych zajęciach jest spełnianiem obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Zajęcia mają na celu:
-
wspomaganie rozwoju
-
rozwijanie zainteresowania otoczeniem
-
rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu
-
stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zajęcia obejmują w szczególności:
-
naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
-
kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
-
usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
-
wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
-
rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
-
kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
-
naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
Zajęcia są prowadzone w formie zajęć indywidualnych lub zajęć zespołowych, organizowanych we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami). Zajęcia zespołowe prowadzi się w zespołach liczących od 2 do 4 uczestników zajęć.
Godzina zajęć trwa 60 minut.
Minimalny wymiar zajęć wynosi:
-
20godzin tygodniowo, nie więcej niż 6 godzin dziennie - w przypadku zajęć zespołowych;
-
10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych.
Dzienny czas trwania zajęć ustala dyrektor jednostki systemu oświaty organizującej zajęcia, we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczestnika zajęć.
Dla każdego uczestnika zajęć opracowuje się indywidualny program zajęć, zawierający w szczególności:
-
cele realizowanych zajęć;
-
metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
-
zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Podstawa prawna:
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 2013 r. poz. 529)